Salam Pengenalan

Salam buat semua..Tiada apa yang istimewa tentang blog ini..Sekadar ingin berkongsi minat dan maklumat buat penggemar aktiviti luar macam aku ni...Tiade yang dalam rumah mahu pun yang dalam kelambu...hanye yang di luar rumah dan luar kelambu sahaje adenye...

Tuesday, June 22, 2010

Nelayan Sungai



Cuti sekolah baru ni aku jadi nelayan sungai...ingatkan mudah..rupenye satu xtvt yg cukup adventure....penat tapi menyeronokkan...aku jadi nelayan di sungai perak yang kaye dgn berbagai spesies ikan..

Aku nak kongsi sikit cerite menangkap ikan ni...antare care yg biase digunakan termasuk le pancing,taut (sejenis pancing juge le),jaring,bubu,jala dan pukat...semuenye memang seronok dan adventure..ikan yang boleh dapat ikut care yg digunekan...byk spesis ikan di sungai perak ni...contoh:baung,tongsan,patin,lampam.temoleh(temolian) dan bnyak lagi le ang klu aku sebut pun mungkin korang pun tau...

Antare xtvt menangkap ikan yg aku sebut tadi yang paling seronok gunekan pukat hanyut...carenye naik bot dan bawak pukat..hanyutkan melintang sungai mengikut arus...klu ade ikan saiz beso yg masuk pukat, mase tu le yg paling seronok...berdebor-debor dade..sentapan ikan tu pulak..perrggghhhh....klu ade yg nak rase pengalaman tu jom le...tapi klu pukat tu sangku kat kayu dalam sungai tu jenuh le plak nak menyelam..nasib badan le...tapi yang penting, adventure dan seronok....macam mane pun..jage keselamatan....

No comments:

Post a Comment